Oleh: Hariyati Ariffin
Seorang kolumnis dan Pensyarah Kanan Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, UiTM Shah Alam
merangkap Penasihat MASSA. Disenangi pelajar Masscomm sebagai pensyarah berjiwa keibuan sehingga terkenal dengan sapaan 'Mama'. Beliau boleh dihubungi menerusi Facebook. Klik sini.
Sejak terciptanya media sosial
dan telefon pintar, isu adab, budibahasa dan lunturnya pekerti mulia dalam
kalangan masyarakat kita menjadi perhatian dan perbincangan umum. Kerakusan
manusia menyerlahkan sikap kurang ajar dimedia social dengan menulis mengikut
emosi serta memviralkan sesuatu isu sehingga menjatuhkan maruah seseorang,
telah dianggap budaya baru dalam dunia siber. Golongan muda sering didakwa
kurang berhemah dan tidak beradap apabila menggunakan media social. Mereka
dikatakan terlalu ikutkan perasaan dan mudah melemparkan tuduhan tidak berasas
di media social.
Namun disebalik sikap generasi
muda yang sering dikatakan terlalu emosi di media social, tidak dinafikan ,
golongan tua dan lama juga tidak terkecuali turut menyumbang pada sikap kurang
berbudi bahasa apabila menulis dan memberi komen di media social. Mungkin
golongan tua tidak begitu ketara kerana bilangan mereka yang menggunakan media
social tidak seramai generasi muda masa kini. Namun kepimpinan melalui teladan
dan jika yang tua juga tidak `reti bahasa’ apatah lagi anak-anak muda yang
sememangnya menjadi budaya mereka yang dikatakan `hipster’ jika boleh membuat
sesuatu yang diluar norma kehidupan.
Isu terkini yang menjadi viral
dimedia social ialah mengenai teguran seorang Icon Wanita kepada usahawan muda
yang menjalankan perniagaan diatas talian atau alam siber agar lebih berhemah
ketika membalas watsup atau mesej bersama pelanggan. Teguran ini satu yang
sangat positif dan boleh membantu membina rangkaian hubungan komunikasi yang
baik antara mereka dan pelanggan. Ia ibarat nasihat seorang Ibu kepada anak
anaknya. Namun ramai yang tidak bersetuju apabila Icon wanita ini mengutarakan
pendapatnya dalam media social mengenai penggunaan bahasa yang bersesuaian ketika
berurusan dalam talian. Lebih menyedihkan ramai yang salah tafsir maksud dan
niat baik icon wanita ini.
Dalam isu ini melalui pemahaman
dan tafsiran yang sangat negative mereka dialam siber dengan sewenang wenangnya
telah menghambur kata kata kurang manis serta cacian di media social kepada
icon wanita ini. Isu ini sebenarnya sangat kecil dan hanya secebis teguran buat
mereka yang berurusan dalam talian agar menggunakan panggilan yang berhemah
untuk urusan perniagaan. Ia sesuatu yang baik jika dilihat dari sudut positif. Namun
kerana kurang faham dan tidak memahami maksud sebenar teguran itu, isu ini menjadi viral kerana salah tafsir terhadap
icon wanita ini yang dikatakan riak dengan kedudukan dan status diri nya
sebagai Dr.
Sebagai orang yang sudah berusia
penulis juga kurang bersetuju dengan panggilan awak yang digunakan ketika
berinteraksi dalam talian atau dalam media sosial. Dalam masyarakat Melayu kita
ada adap tertentu untuk panggilan pada seseorang. Budaya kita mengajar kita
berbudibahasa dan menggunakan panggilan tertentu untuk orang-orang yang lebih
tua atau yang ada pangkat dan kedudukan dalam masyarakat. Malah disekolah kita
juga diajar megenai tatabahasa menggunakan gantinama diri pertama, kedua dan
sebagainya dalam komunikasi seharian kita. Ini semua bagi mewujudkan keharmonian hidup bermasyarakat dan sikap
saling hormat menghormati antara generasi baru dan lama.
Jelas sekali cara seseorang
memulakan komunikasi melalui siber dapat menentukan sikap dan peribadinya serta
ilmu dalam dirinya. Pemahaman tentang satu isu dan mesej yang disampaikan
terletak pada cara kita di didik dan ilmu yang kita ada. Adakah kita suka jika
seseoranng yang mahu berurusan dengan kita diatas talian terus menerus
menceritakan tentang produk atau niat mereka tanpa ada mukadimah pengenalan
diri dan sebagainya. Kita pasti terpinga pinga mengapa orang ini tidak ada adap
atau tak ada bahasa.
Disebabkan sikap dan tidak bijak
menggunakan komunikasi atas talian dia mungkin kehilangan pelanggan. Begitu
juga jika kita tidak mengenali seseorang
adakah kita terus akan berinteraksi dengan dia dengan panggilan awak
,engkau, aku dan sebagainya. Penggunaan bahasa yang sesuai dan professional
ketika berkomunikasi dengan pelanggan melalui alam siber akan membina rangkaian
perhubungan yang baik serta memberi keyakinan kepada pelanggan untuk terus
berurusan dengan mereka. Belajar lah berkomunikasi dengan betul kerana
komunikasi juga merupakan factor kejayaan seseorang dalam bidang perniagaan dan
kehidupan secara umumnya.
Kesimpulannya menulis di media
social juga perlu ada adab dan peraturannya. Kita tidak boleh `pukul rata’ atau
anggap semua orang boleh menerima cara kita bila menulis atau menghantar mesej
wats up. Generasi zaman ini menganggap,
komunikasi melalui siber tidak perlu menitik beratkan budibahasa dan
adap sopan kerana mereka tidak kenal siapa yang sedang berurusan dengan mereka.
Ianya umpama budaya “ hipster” yang di
terima pakai dalam zaman ini. Budaya yang Nampak pelik tapi diikuti dan oleh
ramai orang. Namun komunikasi sangat berbeza, ia bukan seperti budaya global
yang lain yang boleh diterima pakai oleh semua orang di dunia. Cara kita dan
cara orang barat berkomunikasi sangat berbeza. Kita masih menjunjung adap dan
budibahasa yang menjadi panduan dan pegangan hidup kita walau dialam siber.
Justru belajarlah cara berkomunikasi yang
betul walaupun di alam siber. Ia bukan
sahaja menyerlahkan peribadi mulia kita, tetapi juga satu cara menarik minat pelanggan
untuk berurusan dengan kita. Jika dialam nyata kita suka bila berkomunikasi secara
interpersonal dengan orang yang ada budibahasa, baik tuturkatanya dan bersopan
santun, ia sebenarnya tidak banyak
bezanya dialam maya. Penggunaan bahasa
atau ayat yang betul dapat membentuk satu komunikasi yang harmoni dalam alam
siber. Teknologi telah banyak memudahkan manusia tetapi manusia yang adakalanya
menyalahgunakan teknologi sehingga membawa padah dalam hidup mereka.
Tamat
No comments:
Post a Comment